irengloria: (Default)
[personal profile] irengloria

Приклад неспівмірності парадигм: намагаючись образити, обзиваєш співрозмовника марксистом, а він це сприймає як комплімент.

Date: 2010-10-23 05:02 pm (UTC)
From: [identity profile] conservator-85.livejournal.com
а хтось сприймає це як образу? ну, опріч нациків і частини "лібералів" та "консерваторів"?

Date: 2010-10-23 05:16 pm (UTC)
From: [identity profile] irengloria.livejournal.com
Йшлося про філософію - зазвичай у наших умовах марксизм асоціюється із діаматом і подібним радянським жахіттям, тобто мій закид стосувався замшілості. Розмова почалась щодо кафедри філософії в КПІ, яку очолює людина відверто совкових переконань, я про це відгукнулась як про рудимент маразму, а мій співрозмовник прихильно ставиться до позиції тамтешнього завкафа.

Date: 2010-10-23 05:23 pm (UTC)
From: [identity profile] conservator-85.livejournal.com
Хм, для мене марксизм асоціюється з Террі Іґлтоном, Славоєм Жіжеком, Бенедиктом і Перрі Андерсонами, Еріком Гобсбаумом, чи, як згадувати канон із must read списку клясиків, а не сучасних авторів, Антоніо Ґрамші, Дьордем Лукачем…

Не знаю, чи бодай хтось із тих, хто постійно читає західну наукову літературу з гуманітаристики, може не поділяти хоча б частково основних положень марксизму хоч би у ревізованих версіях :donno:

Date: 2010-10-23 05:29 pm (UTC)
From: [identity profile] irengloria.livejournal.com
Здається, Бенедикта Андерсона можна лише з великою натяжкою віднести до марксистів.
А "частково поділяти" можна майже все, що завгодно - це надто невизначений термін, так можна сказати, що якщо людина на 1% згодна з якоюсь ідеологією, і на 99% - не згодна, то все ж вона принаймні частково поділяє цю ідеологію :)

Date: 2010-10-23 05:39 pm (UTC)
From: [identity profile] conservator-85.livejournal.com
Щодо Бенедикта Андерсона - те, що він є сталим автором NLR, уже є достатньо красномовним. Та й сам він від марксизму не дистанціюється. Ну, принаймні, без відчутного впливу марксизму його погляди й наукові концепції не були б такими, як ми їх знаємо :)

Щодо частково - я мав на увазі поділяння базових елементів концепції. Не про 1% ідеться (та і як можна прихильність до ідеологій вимірювати відсотками? Як у тесті politicalcompass, на який я колись був натрапив. Дурня це, ІМХО :)

Date: 2010-10-23 11:29 pm (UTC)
From: [identity profile] irengloria.livejournal.com
Звісно, проблематично виміряти у відсотках рівень подібностей чи відмінностей між різними ідеологіями, але все ж у міркуваннях ми застосовуємо кількісні оцінки, хай навіть і не з точністю до відсотка. Щодо Андерсона, я читала лише "Уявлені спільноти", і здається, що марксизм не найвизначальніший для його підходу. До будь яких -истів мабуть варто відносити лише тих, у чиїх поглядах відповідний -ізм займає найбільше місце порівняно з конкуруючими підходами.
Загалом поділяю думку Г.Касьянова: теоретичні концепції найвідоміших «модерністів» Е. Ґелнера чи Б. Андерсона не підпадають під якісь стандарти.

Date: 2010-10-24 06:25 am (UTC)
From: [identity profile] conservator-85.livejournal.com
Ну, оскільки "Уявлені спільности" - найвідоміша і єдина перекладена в нас його праця - не дивно. Але ж саме в "Уявлених спільнотах" його марксистські погляди проглядають більш ніж виразно. І, знову ж таки, сам Бенедикт Андерсон себе вважає марксистом.

І, якщо чесно, то Касьянова варто б спитати, що він думає з цього приводу тепер, а не посилатися на його (хоч і блискучу) книжку десятирічної давнини ;)

Date: 2010-10-24 07:44 am (UTC)
From: [identity profile] irengloria.livejournal.com
> І, знову ж таки, сам Бенедикт Андерсон себе вважає марксистом.

А можна якісь детальніші посилання? Бо в самому тексті "Уявлених спільнот", наскільки пригадую, якраз не впадає у вічі подібність до марксизму, скоріше, виникає аналогія із соціальним конструктивізмом, що запускає пост/структуралістські асоціації.

Date: 2010-10-24 07:59 am (UTC)
From: [identity profile] conservator-85.livejournal.com
Не впадає в очі подібність із "марксизмом-ленінізмом", а із марксизмом вона якраз очевидна. Він же чітко прив'язує появу націоналізмів до формування модерних капіталістичних спільнот.

Власне, коло лівих інтелектуалів, яке зібралося навколо NLR та вид-ва Verso (до якого й належить Бенедикт Андерсон) традиційно виокремлюють як окремий напрям у межах неомарксизму. Ось тут про це - http://www.libstudy.hawaii.edu/manicas/pdf_files/New_Courses/VarietiesOfMarxism.pdf

Та й у статті у Вікі про Б.Андерсона як про саме собою зрозуміле говориться про те, що "He is best known for his book Imagined Communities, in which he systematically describes, using an historical materialist or Marxist approach, the major factors contributing to the emergence of nationalism in the world during the past three centuries".

Date: 2010-10-25 09:20 am (UTC)
From: [identity profile] maksymus.livejournal.com
Ґелнер сам про себе казав, що «все життя виступав як антикомуніст і антимарксист... Попри свій вік і походження, я належу до тієї маленької меншини людей, які ніколи не проходили фазу марксизму» (The Rest of History, 1996). Хоча в його міркуваннях часто знаходять апеляцію до деяких елементів марксизму. Наприклад, у соціоекономічному детермінізмі, у заявах, що послання, адресовані робітничому класу, «помилково» потрапили до нації.

Тоді як Андерсон проходив фазу марксизму; його брат досі відомий лівий інтелектуал. Теорія Андерсона виросла з розчарування у звичайних марксистських пояснювальних схемах щодо культурного виміру, а також на тому, що «націоналізм виявився для марксистської теорії незручною аномалією і, саме з цієї причини, здебільшого просто іґнорувався нею» (* (http://izbornyk.org.ua/anders/and.htm)). При цьому «Уявлені спільноти», як сам автор пояснював: «у книзі зроблено спробу поєднати різновид історичного матеріалізму з тим, що пізніше отримало назву дискурсивний аналіз. Марксистський модернізм одружено з постмодернізмом avant la letter» (З третього видання «Cпільнот» (http://researchrepository.napier.ac.uk/2231/1/WollmannBenedictAnderson-Wollman-Spencer.pdf) — за посиланням докладний розгляд).

Date: 2010-10-25 07:32 pm (UTC)
From: [identity profile] irengloria.livejournal.com
Дякую!

Date: 2012-03-31 10:47 am (UTC)
From: [identity profile] magner58.livejournal.com
То може ви й основні положення нацизму частково поділяєте?

Date: 2010-10-23 06:17 pm (UTC)
From: [identity profile] maryxmas.livejournal.com
мене так постійно обзивають -- хто феміністкою, хто націоналісткою :)
(screened comment)

(frozen)

Date: 2010-10-23 11:12 pm (UTC)
From: [identity profile] irengloria.livejournal.com
Будь ласка, не провокуйте флейм

Date: 2010-10-23 07:15 pm (UTC)
From: [identity profile] muzyka-sniv.livejournal.com
гармонійна пара дигм. чи догм? :)
(deleted comment)

Date: 2010-10-23 08:13 pm (UTC)
From: [identity profile] oles-maslak.livejournal.com
А мене вже мутить від "істмату без Маркса" і "діамату без Енгельса"...А також від "трьох історичних форм світогляду", "основного питання філософії", цитат про "світ як єдність об’єктивної дійсності та суб’єктивної діяльності людей", "єдність матерії, руху, простору і часу" (в контексті теми присвяченої онтології), "історичний характер та суспільну природу свідомості"...і т.д. і т.п. Але вершина апофігею це звичайно "Філософська методологія як система принципів та способів організації теоретичної та практичної діяльності на різних рівнях організації матеріального і духовного виробництва."...Коротше, привид дідусів Маркса, Леніна і Сталіна досі блукє стінами українських "університетів"...
П.С. З іншого боку, здивування викликає те, як якісь "гламурні кісо" намагаються займатися "марксистським аналізом культури та суспільства"...Але тут, мабуть, вступають у дію мої ідеологічні упередження...

Date: 2010-10-23 11:30 pm (UTC)
From: [identity profile] irengloria.livejournal.com
Як я тебе розумію...

Date: 2010-12-17 10:27 am (UTC)
From: [identity profile] kostyantyn1979.livejournal.com
І мені таке було:)

Profile

irengloria: (Default)
Irengloria

September 2014

S M T W T F S
 1234 56
78910 111213
141516 17181920
21222324252627
28 2930    

Style Credit

Expand Cut Tags

No cut tags
Page generated Feb. 2nd, 2026 01:32 pm
Powered by Dreamwidth Studios